Taloyhtiön kylpyhuoneremontti – Onnistunut yhteistyö takasi laadukkaan lopputuloksen
kirjoittanut Maria Palin, 28.8.2023
Vantaalainen asunto-osakeyhtiö teetätti kylpyhuoneremontin seitsemään rivitaloasuntoon. Huolellisesti suunniteltu remontti eteni aikataulussa ja sujui hyvin. Ammattitaidolla uusitut märkätilat miellyttävät sekä osakkaita ja asukkaita että remontin valvojaa.
Remonttitarve ja tekninen isännöitsijä
Vuonna 1984 valmistunut vantaalainen taloyhtiö päätti teetättää seitsemän rivitaloasunnon kylpyhuoneremontit, kun tilat alkoivat tulla teknisen käyttöikänsä päähän. Edellisen kerran märkätiloja oli remontoitu 1990-luvulla, joten päivitystä vaativat niin tekninen puoli kuin tyylikin.
– Kaikille oli selvää, että kylpyhuoneremontti on teetettävä ennen kuin vesivahinkoja alkaa ilmetä, taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja Noora Suhonen kertoo.
Kylpyhuoneremontti oli Suhosen puheenjohtajakauden ensimmäinen suurempi remonttiurakka, eikä hallituksen muillakaan jäsenillä ollut vahvaa asiantuntemusta remontoimisen saralta. Niinpä hallituksen avuksi palkattiin tekninen isännöitsijä, joka suunnitteli remontin ja toimi myös remontin valvojana.
– Saimme niin hyvän tarjouksen edellisen isännöintiyrityksemme tekniseltä isännöitsijältä Marko Seppälältä, ettemme voineet emmekä halunneet kieltäytyä, vaan palkkasimme hänet avuksemme. Onneksi meillä oli Marko tukenamme, sillä hän huomasi ja korjautti sellaisia yksityiskohtia, joita me muut emme olisi havainneet, Noora Suhonen kiittelee.
Kylpyhuoneremontin suunnittelu
Kylpyhuoneremonttiprojektin tekniseksi isännöitsijäksi palkattu Isto Group Oy:n Marko Seppälä oli mukana projektissa alusta loppuun saakka. Hän teki hanke- ja korjaussuunnitelmat, auttoi taloyhtiön hallitusta tarjousten pyytämisessä ja arvioimisessa sekä hoiti normaalit kylpyhuoneremonttiin liittyvät valvontatehtävät.
– Taloyhtiön kohdalla remontti on aina isompi kokonaisuus, joten suunnitelmat täytyy tehdä huolellisesti. Yhtiökokous hyväksyy ensin hankesuunnitelman, jonka mukaisesti projektia ruvetaan suunnittelemaan. Tämän jälkeen laaditaan varsinainen korjaussuunnitelma ja pyydetään tarjoukset. Monelle saattaa tulla yllätyksenä, miten paljon valmistelutyötä kokonaisuus vaatii, ennen kuin asentajat saapuvat asuntoihin ja varsinainen remontti alkaa, Marko Seppälä kertoo.
Noora Suhosen kipparoima hallitus sai tutkittavakseen viisi tarjousta, joista pariin tutustuttiin tarkemmin yrityksiä haastattelemalla. Lopulta vaaka kääntyi Blosiuksen puoleen, sillä sen katsottiin olevan varmin yhteistyökumppani.
– Blosiuksen tarjous ei ollut edullisin, mutta vaakakupissa painoi enemmän se, että yritys on suuri ja vakaa ja sillä on runsaasti hyviä referenssejä vastaavista remonteista, Suhonen listaa.
Blosius teki vaikutuksen myös Marko Seppälään, jolle yritys oli uusi tuttavuus.
– Jo urakkaneuvotteluvaiheessa Blosiuksen presentaatio oli vakuuttava. Projektipäällikkö ja myyjä lupasivat, että edessä on helpoin taloyhtiön kylpyhuoneremontti, jonka olen koskaan kokenut. Täytyy myöntää, että yllätyin hieman, sillä lupaus todella piti paikkansa, Seppälä toteaa.
Remontin toteutus
Kylpyhuoneremontti alkoi helmikuussa, ja kokonaisuus eteni pääasiassa asunto kerrallaan niin, että kutakin kylpyhuonetta remontoitiin nelisen viikkoa. Parista kylpyhuoneesta löytyi vähän kosteutta, joten niiden remontoimisessa meni hieman muita pidempään.
– Remonttiaika meni lopulta vikkelästi, ja remontti sujui todella hyvin. Erityisen mukavaa oli se, että tiedotus pelasi niin hyvin. Jokaisella remonttikohteella oli oma WhatsApp-ryhmänsä, jonka kautta osakas sai tietoa omasta remontistaan. Koko remontin aikataulu oli selkeä koko ajan ja kaikki tiesivät, mitä tapahtuu ja milloin, Noora Suhonen kertoo.
Tiedottamisen määrä ja laatu tekivät vaikutuksen myös Marko Seppälään. Lisäksi hän kiittelee Blosiuksen asentajien ammattitaitoa: työnjälki oli laadukasta ja yhteistyö niin osakkaan kuin valvojankin kanssa sujui hyvin.
– Asentajat kuuntelivat neuvoja ja noudattivat niitä. Jokaisessa kohteessa työskenteli asiantunteva työntekijä, joka arvostaa omaa ammattitaitoaan. Se lämmitti sydäntä, Seppälä kehuu.
Kokemukset taloyhtiön kylpyhuoneremontista
Puheenjohtaja Suhosen mukaan osakkaat yllättyivät positiivisesti, kuinka hyvin remontti sujui. Uusittuihin kylpytiloihin ollaan tyytyväisiä, ja asentajien työnjälki sai kehuja myös valvoja Seppälältä.
– Vannon kyllä remonttikokemuksen nimeen: tekninen isännöitsijä oli meille ehdottoman tärkeä tuki, sillä hänen asiantuntemuksensa ja taustatyönsä auttoivat hallitusta tekemään hyviä päätöksiä. Myös vakaan remonttiyhtiön valitseminen on mielestäni tärkeää. Positiiviset referenssit vastaavista kohteista kertovat, että yrityksellä on teknistä osaamista sekä koordinointikykyä, Suhonen painottaa.
Onnistuneet valinnat ja huolellinen suunnittelu ovat menestyksen avaimia myös Marko Seppälän mielestä.
– Mitä paremmin hanke- ja korjaussuunnitelmat on tehty, sitä paremmat lähtökohdat onnistumisella on. Potentiaalisia tekijöitä kannattaa haastatella ja urakoitsijan taustat on syytä selvittää huolella, Seppälä listaa.
Sekä Suhonen että Seppälä ovat varsin tyytyväisiä siihen, miten sujuvasti remontti eteni ja kuinka laadukas lopputuloksesta tuli. Myös yhteishenki ammattilaisten ja osakkaiden kesken saa kehuja.
– Tällä porukalla oli mukava tehdä duunia. Kaikki olivat koko ajan kartalla siitä, mitä tapahtuu, ja ammattilaisten rinnalla oli helppo olla, vaikkei oma osaaminen tällä saralla olekaan suurta, Noora Suhonen kiittelee remonttitiimiä.
– Reilun 40 vuoden kokemuksella voin sanoa, että tässä projektissa asiakaspalvelu oli huippuluokkaa. Suosittelen tätä porukkaa lämpimästi, toteaa Marko Seppälä.